Z garáže až na evropské trhy: LE&CO si ve spolupráci s CzechTrade upevňuje pozici v Maďarsku

Když v roce 1990 založil Jiří Lenc výrobu šunky, asi netušil, jak se jeho podnik rozroste a stane se úspěšnou a uznávanou rodinnou společností. Příběh firmy LE&CO by se dal shrnout do sloganu “Jak se z garážovky stala firma se závodem na zelené louce”.

První šunky se začaly vařit a zpracovávat ve dvougaráži rodinného domu v  Horních Jirčanech. Právě zde udělal strategické rozhodnutí – výroba firmy LE&CO se bude úzko-profilovat na sortiment šunek. To se ukázalo jako klíčové a pozitivně ovlivnilo budoucnost firmy.

Netrvalo mnoho let a dvougaráž byla pro LE&CO malá. Výroba mezi rodinnými domky nefungovala ani pro expedici. Logickým, ale samozřejmě i velmi smělým krokem bylo vybudování zbrusu nového moderního závodu s nejvyvinutějšími technologiemi v průmyslové zóně Jirny. Tam se přestěhovali v roce 2007.

Dnes má LE&CO přes 650 zaměstnanců a denně vyrobí až 120 tun produktů, což je opravdu hodně na tak úzce profilovaný sortiment. Desítky variant výrobků se prodávají v poměru 50:50 v pultovém a plátkovém zpracování. Na vývoz jde 18% z celkové výroby. Závod disponuje 16ti nářezovými linkami, což ho staví do role největšího zpracovatele tohoto plátkovaného sortimentu  v ČR. Výrobky vznikají podle stávajících trendů, ctí vysoký poměr masa, maximální kvalitu a jsou s minimem obsahu konzervačních látek.

Na českém trhu naleznete šunky LE&CO ve všech obchodních řetězcích. Portfolio zákazníků je velmi široké, ať už se jedná o řeznictví, výrobny baget, prodejny delikates, lahůdkářství nebo pekárny.

Nejsilnějším exportním trhem je pro firmu sousedící Slovensko. Tam je značka známá obdobně jako v Česku a cílí na stejnou klientelu. Na druhou stranu nejaktivnějším trhem je v tuto chvíli Maďarsko, kde se LE&CO soustředí na obchodní řetězce. Jedná se konkrétně o Tesco, Penny, Lidl a nově i Auchan. Dostat výrobky do posledního zmíněného řetězce pomohla společnosti agentura CzechTrade. „Před rokem a půl jsme byli v kontaktu s ředitelem pobočky CzechTrade Budapešť Tiborem Bialem. Ten nám nejprve vytipoval obchodní kontakty, které oslovil s nabídkou našeho sortimentu. Mezi nimi byl právě i Auchan. Je to skvělé, obdržíte kontakt na relevantní osobu, jednáte s tím, s kým máte, zástupce CT vám v tomto smyslu prošlápne cestu. Jenže musíte situace využít a pak si tu příležitost oddřít sám.“ Zmiňuje sales manažer značky LE&CO Jaroslav Kvapil.

V Maďarsku chce firma rozvíjet kontakty dál a hledat další klienty. S čím je ale z jejich zkušenosti nutné počítat, jsou dvě věci. Nákupčí nehovoří vždy anglicky a je nutné tuto jazykovou bariéru nějak překonat. Pokud ale klienta výrobek zaujme, je ochoten si sám zajistit překladatele. Dalším aspektem je trpělivost. „Už při prvním kontaktu s řetězcem bylo jasné, že mají o šunky velký zájem. Ovšem Maďaři nejsou vůbec tak pružní, jak jsme zvyklí my. Mají dost času na všechno, je tedy potřeba obrnit se maximální trpělivostí, často urgovat, ale zase to nesmíte moc přehnat.“ dodává pan Kvapil.

Dalšími zeměmi vývozu firmy LE&CO jsou Pobaltské státy, Srbsko a evropské zastoupení řetězců Lidl. Nyní se chystá firma na trh Německa, opět ve spolupráci s agenturou CzechTrade.

„Doufáme, že spolupráce s agenturou CzechTrade se bude nadále úspěšně rozvíjet náš obchod v zahraničí,“ uzavírá Jaroslav Kvapil.

Exportní úspěchy Czech Trade